Is er wel eens onderzoek gedaan hoeveel bacteriën de tandenborstel krijgt bij normaal gebruik?

Normaal gebruik is dat de borstel allen voor het tandenpoetsen is gebruikt, voor een bepaalde periode, b.v. 3 maanden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe onze tandenborstels af en toe in een badje met bleekwater. Precies om die reden. En dan na 3 maanden een nieuw exemplaar, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vermoedde al zoiets!
Maar ga nu zeker de borstel in de bleek zetten, na b.v. een maand

Het beste antwoord

Tandenborstels zitten vol met bacteriën, zo blijkt uit het onderzoek. Hoe langer een tandenborstel wordt gebruikt, hoe meer bacteriën er op komen.

Tandenborstels inruilen
TNO vroeg 37 vrijwilligers om hun tandenborstel in te ruilen voor een nieuwe. Dit gebeurde drie keer: bij de start van het onderzoek, na één maand en tot slot na drie maanden. Onderzoekers keken daarna hoeveel bacteriën zich op de tandenborstels hadden genesteld. De resultaten van het onderzoek bevestigen wat in eerdere onderzoeken is gevonden. Na drie maanden gebruik bevat een tandenborstel gemiddeld 7 miljoen bacteriën. Verder werd in een enkel geval de E.coli-bacterie gevonden, wat mogelijk duidt op besmetting vanuit de omgeving.

Tandenborstel als ziekteverwekker?
Om te kunnen vaststellen of bacteriën op een tandenborstel mogelijk ziekteverwekkend zijn, heeft opdrachtgever Aquafresh TNO gevraagd een verkennende studie uit te voeren naar orale pathogenen. Dit zijn micro-organismen die in verband worden gebracht met cariës en (infectie)ziekten zoals parodontitis. De onderzoekers vonden op de tandenborstel vijf bekende orale pathogenen. Op basis van de huidige resultaten kunnen de onderzoekers nog niets zeggen over een eventueel risico op infecties.

Slijtage tandenborstels
Tandartsen raden aan om tandenborstels niet langer dan 3 maanden te gebruiken. Dit is vanwege de slijtage van de borstel, een versleten tandenborstel verwijdert tandplak minder goed. Maar in de praktijk blijken mensen zich niet altijd aan dit advies te houden. Tandenborstels worden vaak langer dan 3 maanden gebruikt, soms een jaar of langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ de drie maanden die ik noemde was een globale keuze, ik had ook 4 maanden kunnen noemen. Ik ga gauw een nieuwe kopen.:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al was dit het enige antwoord, het is een bést antwoord, vandaar dat ik het als beste antwoord beschouw.