Diabetes-Test

Bestaan er testen die je zelf thuis kan doen om te checken of je Diabetes hebt?
Zo ja, zijn die bij de apotheek te krijgen?( zonder doktersrecept )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen, want wat moet je met de uitslagen, dan is straks de volgende vraag hier
Ik heb een bloedsuiker van 6,3 is dat goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet hoe hoog het mag zijn.
Mijn moeder heeft Diabetes en ook zo'n apparaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar jij bent je moeder niet, je eet anders je leeft anders.
Het vaststellen of iemand diabetes heeft is iets voor een arts, dit doe je niet met een thuis test.

Het beste antwoord

Er zijn een paar kenmerken die je eigenlijk zelf even voor jezelf kunt nagaan. Ik heb zelf diabetes type 1, en daar kwam mijn moeder achter doordat ik heel veel dronk en heel veel plaste en ontzettend afviel. Je huid en haar kunnen ook droog aanvoelen doordat je heel veel vocht verliest. Dit komt doordat je lichaam de suikers die je binnenkrijgt niet meer naar de cellen kan brengen waardoor je leeft op vetreserves en spieren. Dit geeft een afvalstof waar je lichaam zo snel mogelijk vanaf wil komen waardoor je dus heel veel gaat plassen en dus ook veel dorst hebt.

Als je het niet zeker weet zou ik toch even naar de dokter gaan want te lang met deze symptomen rondlopen kan gevaarlijk zijn en zelfs leiden tot een coma of erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ook zonder doktersrecept kun je bij de apotheek een apparaatje krijgen en strips om je suiker te controleren. Het probleem is alleen, dat je er dan flink voor in de buidel moet tasten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!!!!!!:-)
Ja. Zo'n apparaatje heet een bloedglucosemeter. Lees voor gebruik goed de gebruiksaanwijzing, met name het tijdstip van prikken. Het zou nl jammer zijn als jij 'in paniek' denkt diabetes te hebben terwijl je vlak na het eten hebt geprikt (dan is de bliedglucosewaarde standaard hoog).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook strips om dit te controleren weet ik nu.Dat lijkt me niet zo'n slecht idee om te proberen.
Dan weet ik gelijk of ik wel of niet naar de huisarts moet.
Bedankt voor je advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De strips zijn voor in het apparaatje. Bij de aanschaf van het apparaatje zitten ook een aantal strips. De aanschaf van nwe strips, is net als bij scheermesjes, niet in verhouding zo duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij vermoeden zou ik alleen direct naar de huisarts gaan, omdat dit apparaat geen uitsluitsel geeft (en je betaald behoorlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder heeft strips die in die glucosemeter moeten.
Maar er schijnen ook strips te zijn waarmee je je urine op Diabetes kan controleren.
Waarom zelf dokteren, gewoon even met.plasje naar de huisarts, is er iets aan de hand kan de arts direct starten met aanvullend onderzoek. Maar er zijn een aantal punten die je zelf kan contoleren . Heb je veel dorst, ben je vaak moe , plas je veel. Dan zou ik zeker even naar de huisarts gasn su6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op al die punten kan ik helaas ja zeggen.
Ik vroeg me af of ik het zelf kan checken voor ik naar de huisarts stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga je nu dan ook naar een huisarts?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga zeker naar de huisarts.
Dit is niet iets om mee rond te blijven lopen,en alleen een arts kan een diagnose stellen.
Nee, wel een apparaatje om je bloedglucose te meten of een test voor glucose in je urine. Die kunnen allebei een indicatie geven in de richting van diabetes maar voor een diagnose is meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,zo'n apparaatje heeft mijn moeder,die heeft Diabetes.
Ik weet dat ik daardoor 50% meer kans op Diabetes heb dan iemand die geen ouder heeft met Diabetes.
Ik heb vaak dorst,moet erg vaak plassen en ben vaak moe.
Ik ben er dus wel bang voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Type 1 of 2? Met een metertje onder handbereik kom je zelf een aardig eind. Een nuchtere prik en één twee uur na een maaltijd geeft al een indicatie. Gezien je klachten en je moeite met een gezond eetpatroon kun je het beste via de huisarts je bloed en je urine na laten kijken op een aantal bepalingen. Beter dat dan doorlopen met iets waar je hoogstwaarschijnlijk heel goed iets aan kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Type 2.
Ze moet soms 2 keer per dag spuiten.
Is vaak beroerd en heeft veel hypo's of hyper's( 1 van die 2), ik weet niet precies welke.
Ik ben er echt bang voor.
Ik heb een nog jonge moeder en ze is bijna altijd ziek en moe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een van je ouders DM2 heeft is de kans dat jij het krijgt 10-20%. De kans dat je het niet krijgt is dus 80-90%. Ondanks dat je ietwat erfelijk belast bent moet je er wel iets voor doen om diabetes te krijgen. Ik noem DM2 een gebreksziekte. Laat dat even tot je doordringen en kijk dan eens hoe je bezig bent. Diabetes en overgewicht ontstaan in de eerste plaats door insulineresistentie, dwz. dat er steeds meer insuline nodig is voor de steeds ongevoeliger cellen. Ondanks dat de meeste diabetici te zwaar zijn is zowel hun overgewicht als de diabetes ontstaan door gebrek aan voedingsstoffen, die die insulineresistentie veroorzaakt. Voor een evenwichtige insuline/glucosehuishouding heb je een aantal mineralen nodig die te weinig voorkomen in geraffineerd voedsel, o.a. chroom, zink, koper, mangaan en ijzer. Als jij jezelf diabetes wilt besparen moet je dus beter gaan eten. Ik heb je kort geleden nog aangeraden om volwaardiger te gaan eten en de overmaat aan geraffineerde fabriekstroep waarmee jij je voedt in te ruilen voor een volkorenboterham met fatsoenlijke boter en een plak kaas of een ei, om met het ontbijt te beginnen. Rijstwafels, crackers, beschuiten, cola zijn geraffineerde voedingsproducten, die meestal vooral snelle oftewel lege koolhydraten bevatten. Het is junkfood, alleen maar brandstof met veel te weinig spoorelementen die je nodig hebt voor je stofwisseling. Kleine hoeveelheden vet heb je net zo hard nodig als bouwstof maar ook vanwege de vetoplosbare vitamines. Ik snap wel dat jij je moeder niet achterna wilt maar door jezelf te ondervoeden vergroot je de kans daarop juist. Helpt dit verhaal om iets minder gefixeerd te zijn op je gewicht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder gefixeerd?
Werkte het maar zo....:-(
Ik heb trouwens nog niet eerder gehoord dat beschuiten en rijstwafels
als junkfood worden beschouwd.
Mijn moeders overgewicht heeft zeker een grote rol gespeeld bij haar diabetes, maar ik heb ondergewicht.
Heb ik dan niet minder kans het te krijgen of is dat een foute redenatie ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, iets korter dan: diabetes mellitus type 2 is het gevolg van ondervoeding. Waar ben jij mee bezig? Juist, jezelf te ondervoeden! Gezondheid is geen kwestie van gewicht maar in de eerste plaats en vooral ervoor zorgen dat je alle noodzakelijke voedingsstoffen in de juiste verhoudingen binnenkrijgt. Dat is de beste manier om niet alleen onder- maar vooral ook overgewicht te voorkomen. Wat jij doet is jezelf uithongeren, je lichaam op de spaarstand zetten zodat iedere wel ingenomen calorie meteen in vet wordt omgezet. Daarom moet je steeds verder gaan met minder eten. Je houdt je lichaam voor de gek en loopt daardoor het risico precies dat te bereiken wat je probeert te voorkomen. Sorry, weer niet kort... O ja, geraffineerde voedingsmiddelen zijn van nuttige voedingsstoffen ontdaan. Daar hoort dus ook wit meel bij en wat ervan gemaakt is, zoals crackers en rijstwafels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt weer,Kees.
Ik stel het op prijs.
+1 voor jou!
Enne..sommige dingen zijn nu eenmaal niet in een paar woorden te zeggen.
En hier heb ik tenminste wat aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, en leuk dat je mijn geOH waardeert! ;-) Maar laat het maar eens op je inwerken want sommige dingen werken echt anders dan vaak beweerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van die rijstwafels heeft zelfs mijn dietiste me nooit verteld, al had ik wel het vermoeden dat (witte) rijst niet in het lijstje 'goeie produkten' stond.
Verder uiteraard weer een uitstekend volledig antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, Marleen. In lijstjes over GI scoren rijstwafels inderdaad heel hoog qua snelle koolhydraten.